CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, April 16, 2008

AnTaRa TeMpAT MeNaRiK Di PaSiR SaLak

Terowong Sejarah


Terowong Sejarah Kompleks Sejarah Pasir Salak merupakan sebuah bangunan muzium yang utama didirikan di kompleks ini. Bangunan yang panjangnya 157 kaki x 115 kaki lebar ini memuatkan 42 diorama-diorama episod sejarah perjuangan patriotisma dan nasionalisma anak watan Negeri Perak khususnya dan hubungkaitnya dengan perkembangan sejarah Malaysia amnya. Dalam perkembangan sejarah negara, diorama-diorama ini bermula dengan episod senario penempatan awal Kuala Selinsing, Perak yang wujud pada tahun 200 sebelum masihi hingga 1000 masihi.
Kemudian diikuti dengan kemunculan Nila Pahlawan, Sang Nila Utama dan Krishna Pandita di Bukit Siguntang yang mana keturunan ini menjadi Raja di Temasik ( Singapura ), Pengasas Kesultanan Melaka dan Perak. Seterusnya diorama ini menceritakan mengenai bagaimana Malaysia menghadapi kuasa penjajah Portugis, Belanda, British, Jepun dan British sekali lagi, episod perjuangan penentangan serta pencapaian kemerdekaan.

Puncak perjuangan patriotisma ditunjukkan dalam diorama life size seperti episod Perjanjian Pangkor dan pembunuhan J.W.W. Birch, Residen British yang pertama di Negeri Perak.Dalam perkembangan perjuangan sejarah Malaysia yang bersepadu ini, setiap negeri-negeri di Malaysia telah terlibat dalam perjuangan patriotisma dan nasionalisma . Episod-episod ini ditunjukkan juga di dalam 13 diorama yang terakhir di dalam Terowong Sejarah Kompleks Sejarah Pasir Salak.



RuMaH KuTai

Di Pasir Salak terdapat sebuah rumah tradisional lama yang dinamai sebagai Rumah Kutai. Rumah ini dibina pada zaman Kesultanan Melaka dan Perak. rumah ini diduduki oleh Pengasas pada zaman Kesultanan Sultan Abdullah iaitu Sultan Perak pada tahun 1874. Rumah ini dijadikan tempat untuk semua bentuk aktiviti yang dijalankan yang melibatkan pemerintahan dibawah Sultan Abdullah. Rumah Kutai ini masih lagi bertahan sehingga ke arini kerana strukturnya pembinaan dan pembentukannya bertahan sehingga ke hari ini.

Kini, setelah seabad berlalu, Rumah Kutai ini masih lagi wujud dan strukturnya masih bertahan dan Rumah Kutai ini dijadikan sebagai tempat Muzium iaitu tempat untuk para pelancong atau pengunjung melihat barangan atau peralatan yang dijadikan pameran.

Terdapat pelbagai barangan dan peralatan yang digunakan semasa Kesultanan Abdullah dan penjajah British yang menguasai Pasir Salak terdapat didalam Rumah Kutai ini. Kita boleh mengetahui barangan dan peralatan yang digunakan bagi mendapatkan gambaran dan pengetahuan tentang sejarah mereka dahulu kala.

Antara gambaran lokasi yang terdapat didalam rumah kutai ialah seperti dibawah:


Gambar disebelah ialah dapur yang diberi nama Dapur Keris. Didapur ini selain menyediakan masakan Sultan dan pembesar Melayu yang lain, dapur ini digunakan bagi membuat Keris yang digunakan oleh pembesar dan pahlawan Melayu.




Keris disebelah adalah antara barangan yang dijadikan bahan pameran untuk para pelancong dan pengunjung yang hadir di rumah kutai ini. Selain itu, pelbagai lagi barangan disediakan untuk dijadikan barangan pameran.




PaSiR SaLaK ReSoRt
Di Pasir Salak terdapat juga resort yang disediakan untuk para pengunjung dan pelancong yang datang ke Pasir Salak untuk menginap. Resort ini disediakan bagi memudahkan lagi pengurusan perjalanan dan membolehkan para pengunjung merancang perjalanan masa untuk pulang kepada destinasi mereka. Resort ini baru sahaja dibina oleh pihak penganjur tempat kerana beberapa faktor diantaranya faktor tempat, kawasan, kemudahan dan aktiviti yang disediakan.

1 comments:

Mamaazia said...

Good work Jus. Keep writing info- info di Pasir Salak dan kawasan sekitarnya dan aktiviti yang terdapat di sana. Saya akan spai di Pasir Salak pd 11 Mac 2018 Insha Allah.